Personvern
Informasjon om Orkla Foods Norge AS (OFN) sin behandling av personopplysninger, inkludert rett til innsyn.
Formålet med behandling av personopplysninger
Formålet med å bruke personopplysninger og hvilke typer personopplysninger vi skal bruke, vil være spesifikt opplyst eller fremgå av sammenhengen i din kontakt med oss, eller fremgå av punktet «Rammene for vår behandling av personopplysninger» nedenfor.
Formålene for OFN’s behandling av personopplysninger er i korte trekk å håndtere henvendelser fra forbrukere og andre, å levere tjenester eller produkter de har bedt om, eller å tilpasse kommunikasjon, markedsføring, produktutvikling og produksjon av varer og tjenester.
Rammene for vår behandling av personopplysninger
Vår behandling av personopplysningene skjer innenfor rammen av gjeldende norsk lov og forskrift. Det rettslige grunnlaget vil være enten at
behandlingen er nødvendig for å oppfylle en avtale med deg, å utføre gjøremål i forkant av slik avtale, for eksempel ved opprettelse av brukerkonto i en nettbutikk, som medfører lagring av kontaktopplysninger og dine bestillinger.
behandlingen er nødvendig for at OFN skal oppfylle en rettslig forpliktelse, herunder plikten i bokføringsloven til å oppbevare betalingsopplysninger.
du har gitt oss et særskilt samtykke til en nærmere angitt type behandling, for eksempel å abonnere på nyhetsbrev.
——————-
OFN har en legitim interesse i en type bruk, og som vi antar at du synes er akseptabel blant annet på bakgrunn av din kontakt med oss. Det er aktuelt i disse tilfellene:
Dersom du har samtykket til å motta tilbud eller nyhetsbrev fra OFN, vil vi kunne foreta en personlig tilpasning av slike henvendelser for å drive markedsføring som oppleves relevant av mottakerne.
Dersom du deltar i en konkurranse eller kampanje, kan vi lagre kontaktinformasjonen din midlertidig for å la deg delta og kontakte deg dersom du vinner eller oppnår andre fordeler direkte knyttet til deltagelsen. Vår interesse i behandlingen er markedsføring av våre produkter.
Dersom du henvender deg til oss, for eksempel med spørsmål eller innspill, kan vi behandle ditt navn, kontaktinfo og opplysninger i henvendelsen så langt det er nødvendig for å behandle henvendelsen din. Vår interesse i behandlingen er kundepleie og forbedring av produkter og markedsføring.
Dersom du har logget inn som en bruker på en av OFN’s nettbutikker og har produkter i handlekurven uten å fullføre handelen eller sjekke ut, kan vi lagre opplysningen om handlekurven for å sende deg e-post med påminnelse om handlekurven på et senere tidspunkt.
Dersom du kjøper varer eller tjenester i en av våre nettbutikker, kan vi bruke opplysningen om kjøpet i analyse av kjøpstrender. Dermed kan vi tilpasse vår kommunikasjon, reklame og lagerbeholdning. Analysen viser bare anonym, aggregert informasjon (statistikk).
Lagringstid, sletting og anonymisering
Hvor lenge vi lagrer personopplysninger avhenger av det rettslige grunnlaget for bruken, se «Rammene for vår behandling av personopplysninger» ovenfor. Når grunnlaget er gjennomføring av avtale eller rettslig forpliktelse, slettes opplysningene avtalen eller forpliktelsen er oppfylt. . Der lagringen bygger på ditt samtykke, vil sletting skje når du ber oss om det, enten ved å kontakte oss som forklart nedenfor, på våre brukersider («min side» e.l.) eller i lenker i våre e-poster til deg. Der lagringen bygger på Orklas legitime interesse, vil opplysningene slettes senest etter tre år. Ved bruk i sammenheng med henvendelser eller deltagelse i kampanjer eller konkurranser, slettes opplysningene når henvendelsen er håndtert eller kampanjen eller konkurransen er avsluttet.
Alternativt til sletting, kan vi fjerne identifiserende opplysninger fra personopplysningene, slik at opplysningene ikke lenger kan knyttes til deg (anonymisering). Slik anonym informasjon kan vi bruke i vårt erfaringsarkiv og for å utarbeide analyser og statistikk, for å tilpasse og utvikle Orklas markedsføring og produkter i forhold til forbrukernes ønsker og behov.
Lagring av personopplysninger
Personopplysningene vil lagres på Microsofts servere i Europa. Dersom det blir aktuelt å gi Microsoft i andre land midlertidig tilgang systemer der opplysningene er lagret, for eksempel ved feilretting, så er tilfredsstillende personverngarantier sikret gjennom EU-standardavtale og/eller EU/US Privacy Shield-avtalen.
Kontakt
Kontakt oss på privacyportal-eu.onetrust.com om du vil ha innsyn i, få utlevert, korrigere eller slette personopplysninger som er lagret om deg. Du kan på samme måte protestere mot, kreve begrensning av eller trekke tilbake samtykke til behandlingen av personopplysninger. For øvrig har du mulighet til å klage over behandlingen av personopplysninger til Datatilsynet.